Dykaren #2 dök inte upp

Dagen inleddes med en morgonpromenad till Sunfleets parkering där vi hämtade ut en cachingbil. Vi lämnade Visby på en nordöstlig kurs. Speciellt långt hann vi inte innan det var dags att göra dagens första stopp vid en kyrka. Bro-Gute-Nord var den första kyrkan vi kom till i Gute-Nord serien som lagts ut av IngeVidare. Det finns massor av Gute cachar på Gotland så tycker man om att besöka kyrkor är Gotland ett resmål att rekommendera. Kyrkliga besök är inget ovanligt, men att besöka 12 kyrkor på en och samma dag som vi gjorde, då kan man börja fundera om man blivit religiös.

En av många Gute kyrkor

Det finns även en del burkar vid gamla militära anläggningar och Tingstäde Skans är en av dem. Till Tingstäde kom vi tidigt och då var anläggningen stängd. Från utsidan kunde vi se delar av försvarsanläggningen och det hade varit intressant att få gå in, men det gick inte den här gången. På orienteringstavlan kunde vi läsa att fästningen började byggas 1904 och stod klar 1914. Anläggningen var byggd för att besätta 5000 man vars uppgift var att hindra eller försvaga en invasion. Anläggningen användes av hemvärnet fram till 1970-talet och som militärförråd fram till 1990-talet.

Tingstäde fästning

Tingstäde Skans

Nordöst om Slite körde vi in på en grusväg som tog oss till Dykaren #2. Denna betonganläggning är byggd mot en klippa och sträcker sig ner i vattnet. Vi parkerade uppe på klippan och därifrån kunde man se in i byggnaden som såg väldigt risig ut. En gångramp på det översta planet såg fallfärdig ut och där ska man helst inte gå. På det nedersta planet fanns en infart för båtar. Man kunde välja att simma in i eller fira sig ner med rep. Vår plan var att göra det senare alternativet.

Dykaren #2

Vi riggade upp och Bosse firade sig ner i öppningen. Då han satte ner fötterna på golvet kom samtidigt några killar insimmande. De brydde sig inte om att vi var där utan simmade efter en stund tillbaka till land. Anläggningen genomsöktes grundligt men någon burk kunde vi inte hitta. Då kontaktade vi lillfiluren som bekräftade var burken skulle vara gömd. Där var det tomt men på golvet låg ett lock som antagligen har suttit på burken. Burken var alltså mugglad vilket kändes trist när vi nu ändå kommit till denna plats som är lite speciell. Senare såg vi att emil.s, Sharkoak och Motorcycledude varit vid Dykaren #2 efter oss men även de DNF:at. Frågan är om man ska ha någon större förhoppning att CO placerar ut en ny burk eftersom han inte varit inloggad på geocaching.com under de senaste sju månaderna.

Bosse riggar

Bosse på väg ner till Dykaren #2

Leena

Foto från nedersta planet

Vattenvägen in till Dykaren #2

Leena spejar

I Slite finne en av Europas modernaste cementfabriker. Där kan man i Titthålet se ut över schaktet som bildar ett enormt hål i marken.

Slite

Från Länna Berg kunde vi se till Asunden som vi först trodde var en ö man behövde båt för att ta sig till. Men på avstånd såg vi ett dammoln röra sig från ön in mot land och det var helt klart inte en båt. Elva lättillgängliga burkar på en ö tyckte vi var ett bra mål så vi styrde åt det hållet.

På väg till Asunden

IngeRauks raukar är en serie på just elva cachar plus final som lagts ut av IngeVidare till minne av IngeRauk. Det gick bra att köra till ön men det var inte tillåtet att köra vidare på ön så bilen fick vi lämna vid den anvisade parkeringen. På den raukberikade ön betade får som nyfiket tittade när vi kom gående. Det finns en grusväg som bitvis går att följa men flertalet av burkarna ligger nära vattnet och därför är närmsta vägen att gå via stenstranden.

Är det får eller lamm?

Någon ropade fore så det är inte lamm

Stenar även kallat raukar

Rauker även kallat Stenar

På väg 147 strax söder om Slite fick vi syn på några Exotiska djur. Det var alpackor som gick och betade i hagen. Ett udda inslag längsmed den Gotländska vägen.

Kallgatburg är ett naturreservat nära Hejnum med fina vandringsstigar där nio burkar gömde sig bland träden. Det började inte bra för vid första cachen flipprade GPS:en ut eftersom det var tät skog. Att det var en enorm myrstack bredvid och att det kryllade av myror på marken gjorde inte saken bättre. Men envisa som vi var kunde burken till slut hittas utan att myrorna hunnit äta upp oss. Resten av vandringen var mer behaglig och erbjöd vacker natur. Över myrarna fanns spångar att gå på och inne i skogen bra upptrampade leder.

Ingen av oss halkade

Härlig natur och bra väder

Är det en odling av topps?

Är det en odling av tops?

På väg tillbaka till Visby loggade vi ett flertal Gute kyrkcachar. När solen började närma sig horisonten skyndade vi oss in till Visby och ner till kusten för att titta på solnedgången. Utan att titta på GPS:en parkerade vi bilen på första bästa plats. Det skulle visa sig att vi parkerat två meter ifrån starten av multin Strandgärdet, men den fick vänta till solen gått ner. Vi satte oss på räcket och blickade ut över horisonten där solen sakta försvann ner i havet samtidigt som himlen färgades röd.

En till Gute kyrkcache

Solnedgången

Som belöning för en bra dag och 42 loggade burkar fick vi några öl på en av Visbys uteserveringar. På väg tillbaka till hotellet gick vi via Västerport där det fanns en miniatyrkopia av just Västerport.

Västerport

Kategorier: Geocaching, Urban Exploration | 1 kommentar

Inläggsnavigering

En tanke på “Dykaren #2 dök inte upp

1. mtekla

Vilka tjusiga bilder och roligt äventyr, har själv kikat på dykaren #2, men det få bli en tripp till ön nästa år.