Ett blött återseende av KUJ

I januari 2016 gick vi KUJ trailen från Köping till Kolsva. Läs om det här. Trailen är lämplig att cykla och det tänkte vi göra den här gången då det var dags för ett återbesök. Men bara ena halvan av BandLEngstrom skulle dit eftersom Leena var med jobbet i Paris. På cykelhållaren går det att lasta två cyklar, så det vore dumt att bara ta med en cykel. T@bibito ville följa med så han lånade Leenas cykel.

Tidigt på morgonen var bilen lastad och Bosse redo att ge sig av, men det var fortfarande en timme kvar innan Bosse skulle hämta T@bibito Den timmen skulle utnyttjas till jakt på två burkar. Vid Finnboda har grönvit lagt ut den nya cachen Här var det livat. Naturligtvis körde Bosse till fel Z nivå och fick köra runt för att komma till rätt plats. Efter en stunds letande hittades den lilla och fina burken.

Det fanns tid kvar att söka efter en burk till och den ligger på vägen till T@bibito. Det blev en snabbt loggad cache på de folktomma gatorna vid Adolf Fredriks Musikklasser. Sen hämtades T@bibito och vi körde till Kolsva norr om Köping.

Som sagt hade BandLEngstrom loggat burkarna mellan Köping och Kolsva, så dagens första logg blev KUJ-C-10 i Kolsva. Sen trampade vi vidare norr ut i riktning mot Riddarhyttan.

Början på en lång dag

yr.no hade de förutspått sol och ganska varmt väder, men den där solen såg vi inte på hela dagen. Solen kunde vi klara oss utan, men att det duggregnade var inte lika trevligt. Det dröjde inte länge innan vi hade genomvåta skor som vi plaskade runt i. När vi ändå var blöta spelade det ingen roll att det var blött i skogen, det var bara att kliva rakt in mot burkarna genom mossa och ris.

KUJ trailen

En del koordinater var inte helt bra så på några platser fick vi irra runt extra länge. Men i stort sätt innehåller hela serien pet-rör med färgglada korkar och tydliga hintar, så de var oftast enkla att hitta. På en delsträcka var burkarna kamouflerade och då blev det genast svårare, speciellt med de i granar.

Utsikt från en stolpe

KURJ-Banan Kejsartorp var dagens snyggaste gömma och den fick en favoritpoäng.

Här gömmer sig en snygg burk

Här är det tillåtet att köra vidare

Vi på ena sidan, burken på den andra och i tråden med ström där emellan. En pinne blev vår räddning.

Jättesvamp

Inga räls men ändå spår av järnvägen

Gammalt stationshus

Cykelvägen mellan Köping och Kolsva är asfalterad. Norr om Kolsva är det grusväg men fortfarande bra cykelvägar. Men längre norr ut närmare Riddarhyttan blir cykelvägen sämre och sämre vilket gjorde det svårare att ta sig fram.

Trailen fortsätter rakt fram

När det var som mest svårcyklat kom vi till en cache där det stod på hinten ”Gran i myrmark”. Granen med burken såg vi, men inte en enda myra. Däremot blev Bosse helt genomblöt då han klev in för att logga cachen.

Var är myrans mark?

Minst sagt genomblöt

Det var som sagt svårt att cykla vissa delar av sträckan och bitvis rent omöjligt med den modell av cyklar vi har. Det låg även mindre träd över vägen/stigen för att göra det extra svårt.

Fel modell av cykel för att ta sig fram här

Genomblöta och trötta efter flera timmars slit avrundade vi dagen och tog oss till bilen för vidare färd hem till Stockholm. Då Bosse kom hem vimlade det av soldater kring garaget där vi har motorcyklarna. Det var soldater som deltog i militärövningen Aurora 17. De har i flera dagar befunnit sig på Södermalm och rört sig i våra kvarter. Det kändes tryggt att de vaktade garaget vilket minimerade risken för inbrott.