Semestern började i Singapore

Månader av planering var till ända och dags att checka in. Två dagar innan vi skulle flyga till Singapore fick vi veta att det bokade direktflyget skulle gå via Moskva. Konstigt direktflyg men det var bara att åka med.

Singapore Airlines var försenat till Arlanda vilket gjorde att vi kom iväg en timme senare än planerat. Bara i år har vi gjort över 20 flygningar och genom åren har det blivit hur många som helst. Främst väljer vi SAS och Lufthansa men vi har även provat på en hel del andra flygbolag. Singapore Airlines är ett av de bättre vi flugit med. Mycket bra service. Bra mat och det finns ett par olika rätter att välja på. Efter maten serverades glass och det sa vi inte nej till.

Mellanlandning i Moskva

På Singapores flygplats plockade vi ut pengar från bankomat. Det största beloppet man kunde göra engångsuttag på var 2000, så vi valde det. Normalt brukar maxbeloppet motsvara några tusenlappar så vi borde klara oss. Innan vi tog taxi till hotellet kollade vi vad pengarna var värda så vi inte skulle bli lurade. Vi hade plockat ut motsvarande 11000 kronor! Oj då, det var liiiite mer än vad vi tänkt oss. Men det är bra för då har vi en växelkassa när vi kommer till de andra länderna, för vi ska inte bara stanna i Singapore.

Somerset Hotel där vi bodde

Vi flög tidigt från Stockholm och resan tog 14 timmar. När vi landade i Singapore var klockan 06:00. Det var bara att bita ihop för att övervinna tröttheten och ge sig ut på stan.

Bland det första vi lade märke till är att Singapores gator är barnvagns och handikappanpassade. Det finns gott om ramper och inga trottoarkanter vid övergångsställena.

Vi tog oss några kvarter till Gate of Hope där vi löste en multi i området kring en kyrka. Det blev vår första loggade cache i Singapore.

Första loggade cachen i Singapore

Kyrkan där multin finns

Arabkvarteren var mysiga med flera vackra byggnader, småaffärer och många olika restauranger.

Arabkvarteren

Finns det svenskt kaffe i Singapore?

Masjid Sultan moskén

Det var varmt och fuktigt så vi tog oss ner mot vattnet i hopp om att det skulle vara svalare där, men det hjälpte inte så mycket. En löpartävling hade just avslutats på samma plats där man har start och mål för Singapore F1 lopp. Ett och annat namn kände vi igen i servicedepån.

Bevuxna bropelare

Ericssons garage

Depåområdet

I Bay Area avslutade vi dagens långa och svettiga vandring. Sen var det dags att åka tillbaka till hotellet för att checka in och vila innan vi skulle ut på kvällen.

Bay Area

BandLEngstrom i Bay Area

Singapores tunnelbana är helautomatisk och förarlösa. Den är fräsch och det är enkelt att hitta till stationerna. Biljetter köper man i automater där man på pekskärm klickar på stationen man vill åka till. Mycket bra och enkelt system.

Leena köper tunnelbanebiljett

Tunnelbanan

Ett måste när man är i Singapore är att besöka turistfällan Raffles Hotell. Singapore Sling skapades där för första gången i början av 1900-talet.

Raffles Hotell

När vi kom in i puben knastrade det under skorna. På golvet låg fullt av jordnötsskal. Det är en av grejerna med puben att de bjuder på jordnötter och skalen kastar man på golvet.

Kyparen frågade vad vi ville beställa. Vi ska inte kalla honom dum för han var förstås artig, men tittade man runt i lokalen så drack nästan alla en Singapore Sling och nu fick bartendern blanda två till.

Singapore Sling

Efter den första dagen slogs vi av att vi inte sett en enda polisbil och inga sirener hade vi hört. Allt går lugnt till här och även om det ibland blir trångt är alla vänliga och artiga mot varandra. Att det är rent och snyggt gillar vi också.

Ryktet att BandLEngstrom är i stan hade spridit sig

Vi beställde in vin och en flaska bubbelvatten. Vattnet kostade lika mycket som vinet, men då var det också svenskt.

Efter middagen gick vi tillbaka till hotellet och tog ett bad i poolen på top floor.

Kvällsbad i poolen

Kategorier: Geocaching, Resor | 1 kommentar

Inläggsnavigering

En tanke på “Semestern började i Singapore

1. Göran Forsmark

Singapore Sling på Raffles är inte dumt. Häftigt ”båthus” i hamnen. Hittade faktiskt ett par cacher under dygnsuppehåller på väg till Australien 2013.