Brunei

Väckarklockan ringde 04:00. Inte många timmars sömn den här natten, men som resande geocachare är man van.

Vi lämnade resväskorna i receptionens bagageförvaring och tog bara med oss ryggsäcken. Från hotellet till KLIA 2 terminalen var det inte långt att gå. Vi tog oss igenom säkerhetskontrollen och satte oss därefter för att äta frukost. Mätta i magen klev vi ombord på planet som skulle ta oss till Bandar Seri Begawan i Brunei.

Flygresan mellan Kuala Lumpur och Brunei tar två och en halv timme. När vi påbörjade inflygningen gjorde flygvärdinnan klart för alla att i Brunei har de dödsstraff om man bär på förbjudna droger. Vi hoppades att våra magmediciner ingick bland de tillåtna.

På väg till Brunei

Att ta sig till Brunei var enkelt. Inget visum krävs och det gick relativt snabbt att komma igenom säkerhetskontrollen.

Moské vid flygplatsen

Med taxi tog vi oss till Tasek Lama Recreational Park. Vid ingången till parken såg vi flera apor men ingen som kom emot oss.

Tasek Lama Recreational Park

I parken var vi på väg mot en av de få cacher som finns i Brunei. Beautiful Waterfall Exercise Cache är vid en vacker plats i parken där det finns ett vattenfall. Två ungdomar satt på en bänk med ryggen mot oss, så vi kunde leta i fred efter burken.

Vattenfallet

BandLEngstrom loggar sin första cache i Brunei

Det skulle finnas en burk till i parken, men för att ta sig till Tasek Lama I skulle vi upp på toppen av ett mindre berg. Det fanns en stig och trappor på berget, massor av trappsteg. I normala fall hade det varit en baggis att gå dit upp, men nu var det 28 grader varmt och hög luftfuktighet. Vi pustade flera gånger på vägen upp.

Många trappsteg

På toppen av berget

Men upp kom vi i alla fall tillslut. Enligt beskrivningen skulle burken finnas lite längre ner på en annan stig. Där letade vi och letade igen, men någon burk gick inte att hitta.

Här gick vi ner för att leta men hittade ingen burk

Vi lämnade parken och fortsatte till Tower Run Cache. Suck, även den var uppe på ett litet berg. En burk till ville vi logga i Brunei så det var bara att kämpa på upp för backen. Ett par apor sprang över vägen när vi kom gående. Men när kameran kom fram var de som bortblåsta. Väl framme hinkade vi i oss en massa vatten, sen letade vi fram burken.

Utsikt från berget

Vi var genomsvettiga då vi kom in i den svala Radisson lobbyn. Vi ville äta men kände oss för ofräscha för att sitta i restaurangen där det var uppdukat med vita dukar och satt finklädda affärsmänniskor. Det var 28 grader och kyparen sa att det var svalt idag. Han föreslog att om vi ville kunde vi äta ute vid polen. Det lät bra så vi slog oss ner vid ett av borden nära en takfläkt. Vi beställde mat med vatten. Att beställa en svalkande öl var det aldrig tal om eftersom det är alkoholförbud i Brunei.

Vi slöade ett tag på hotellet, sen bad vi dem beställa en taxi som tog oss till flygplatsen.

Ett bostadsområde

Dags att flyga vidare

Runt klockan 19 landade vi i Kuala Lumpur igen. Innan vi hämtade resväskorna gick vi för att logga KLIA2 – Idyll near the Airport. Det fanns inga trottoarer så det gällde att se sig för då vi gick i mörkret, för man visste inte om bilarna skulle se oss.

BandLEngstrom loggar sin fösta cache i Malaysia

När burken var loggad hämtade vi resväskorna. Sen tog vi en taxi till hotellet i centrala Kuala Lumpur, en resa på cirka 60 kilometer som kostade motsvarande 200 kronor. Helt okej pris.

Vid hotellreceptionen blev det problem för de hade inget rum till oss. Vi hade blivit avsläppta vid fel hotell. Rätt hotellkedja men vi skulle till det nybyggda Fraser Residence Hotell. Ny taxi hämtade oss och taxikillen berättade att många taxichaufförer från flygplatserna gör samma misstag och blandar ihop hotellen.

Några minuter senare var vi i alla fall rätt och fick rumsnyckeln. Hotellrummet var riktigt stort och fint, en hel svit. Inte illa att få bo i ett hotellrum som är större än lägenheten hemma.

Vardagsrummet

Köket

Sovrummet

Utsikten från 19:e våningen var det inget fel på heller där vi såg Petronas Twin Tower.