Koh Samet, Thailand

Tidigt på morgonen flög vi från Rangoon i Myanmar till Bangkok i Thailand. Där väntade vår privata chaufför med vårat namn på en lapp. Den tjänst vi använde heter Good Transfer Bangkok. Vi skulle åka från Bangkoks flygplats till Ban Phe, en resa som tar tre timmar och det kostade oss motsvarande 625 kronor. Bokar man samma resa via hotellens shutelservice så har vi sett att de tar motsvarande 875 kronor, så det är bättre att boka själv. Sen känns det lite lyxigt att ha en bil helt för oss själva istället för att trängas med andra i en minibuss.

Från Ban Phe skulle vi ta båten till Koh Samet. Vid den första piren sa de att deras båt skulle gå om en timme. De tyckte vi kunde slå oss ner och vänta. Men varför vänta så länge när man kan gå till nästa pir och istället ta den andra båten. 30 minuter senare var vi på Koh Sammet och tog taxi (grisbil) till Grand View Hotell.

Piren på Koh Samet

Välkomna till Koh Samet

Taxin även kallad grisbilen

Koh Samet

Entrén till Grand View Hotel

Grand View Hotel mot stranden

Senast vi var på Koh Samet var det många ryssar här. Det är fortfarande ryssar på Koh Samet, men de är inte lika många som tidigare. Det som däremot ökat sedan vi var här för sex år sedan är kineser. Det vimlade av kineser och det såg ut som de reser med stora gruppresor. Båt efter bår vällde in med kineser. De verkar upptäckt Thailand som sitt semesterparadis.

Vi har hört att andra tar det lugnt på semestern, så vi provade på det också

Leena vandrar vidare

Vi stannade på Koh Samet i fem dagar och varvade tiden med avkoppling och geocaching. Den första dagen hyrde vi mopeder. När mopederna rullades fram kom ägaren med två whiskyflaskor. Vad nu då, skulle vi få en avskedssup? Nej då, flaskorna var fyllda med bensin.

Thailändsk bensinmack

Vi körde iväg och började med att logga Welcome to Koh Samet.

Leena

Vägen till en av cacherna

Bosse har fått tag på det han letade efter

Vägarna är mycket bättre nu på ön än vid vårat förra besök. Då var det jordvägar med stora vattenfåror, nu var det gjutna betongblock de byggt väg av.

Bra betongvägar

Vid öns södra udde

Ett par burkar låg nära fina stränder

Det blev en handfull burkar loggade. Det var varmt och fuktigt. Flera av cacherna var placerade en bit från vägen där man behövde klättra en del, så vi tappade orken i värmen.

Leena

Istället återvände vi till hotellet och fräschade upp oss inför middagen. Längsmed stranden ligger många restauranger så det finns en del att väja på. Utbudet av mat är i stort sett detsamma men kvaliteten kan variera mellan restaurangerna. Under de dagar vi var på Koh Samet hittade vi några favoritställen som stack ut lite mer än de andra. Ofta hade restaurangpersonalen sin restaurangs färg på kläderna. Det kunde för en svensk turist se lite märkligt ut när inte alla tröjor räckte till alla personal. På en restaurang där de bar orange tröjor hade en av killarna en orange fotbollströja. På en annan hade de blåa tröjor och en av killarna hade mycket riktigt en blå tröja, med en svensk flagga på bröstet. Man tager vad man haver.

En restaurang som verkligen lyckat locka till sig kunder var den som varje kväll hade en eldshow. På den restaurangen och de närmast bredvid var det nästan alltid fullsatt.

Eldshow

På väg tillbaka till vårat hotell strosade vi fram på stranden vid vattenbrynet. Det kändes härligt när vågorna slog en över fötterna och man kunde gå i den mjuka sanden utan att skrika högt för att vattnet var kallt. Allt kändes så behagligt.

På stranden såg vi en kollega i skattletarbranschen. Han höll däremot inte i en GPS utan i en metalldetektor som han svepte systematiskt över stranden.

Efter flera lata dagar på vita stränder, kröp det i kroppen på oss för att göra något nytt. Det var dags att ta oss vidare.

Slut på slöa dagar, eller…?

Categories: Geocaching | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Koh Samet, Thailand

1. Tack för alla tips, ni verkar ha haft en underbar resa! Vi åker till Ko Samet om ett par dagar, och sen så småningom även vidare till Phnom Penh. Så vi har nu en del geocachingtips med oss, tackar!