Phnom Penh, Kambodja

Hur är det med den engelska stavningen. Inte bara ett stavfel…

Det var dags att lämna Thailand för ett annat land. Från Bangkok flög vi till Phnom Penh i Kambodja. Det är 10 år sedan vi senast besökte Kambodja. Från den resan har vi många härliga minnen, men även andra som etsat sig fast hos oss. Siam Rep har vi bara fina minnen ifrån, men Phnom Penh finns det saker som inte var lika positiva. Först och främst har vi starka minnen från skolan som användes som säkerhetsfängelse (S-21 Tuol Sleng) och Choeung Ek (Killing Fields) där mäninskor torterades och dödades av Röda Khmererna under Pol Pot regimen. Vi minns att vi inte träffade några äldre människor eftersom de äldre och välutbildade avrättades av Röda Khmererna på 70-talet.

S-21 Tuol Sleng

Men minnet som etsat sig fast mest är mötet med den 14-15 åriga flickan som bar på ett barn hon ammade. Hon tiggde på gatan och bad oss ge en slant. Vi gav henne det vi hade i fickan och då kom flera fattiga barn runt oss och räckte fram händerna. Det var jobbigt att inte kunna hjälpa alla.

När vi nu återvände till Phnom Penh konstaterade vi att staden förändrats till det bättre. Det första vi lade märke till var de nybyggda höghusen och alla moderna bilar. Den hysteriska trafiken var som tidigare, men det var fler bilar nu. Skotrar fanns det fortfarande gott om, kanske ännu fler än för 10 år sedan.

Vi såg inga tiggande barn så förhoppningsvis har Kambodjas ekonomi förbättrats och bidragit till att barnen fått det bättre.

Det är stor skillnad mellan fattiga och rika. Visst såg vi förbättringar, men det finns fortfarande fattigdom i Kambodja. Så kontrasten var stor då vi klev ur taxin och gick in på det stora lyxhotellet.

Palace Gate Hotel

När vi checkade in på Palace Gate Hotel tog det lång tid. De bad oss sitta ner medan de gjorde klar incheckningen. I och för sig var hotellobbyn väldigt fräsch men vi ville inte sitta där, vi ville komma till vårat rum. Men de hade sin procedur så vi fick vänta. Det gick ingen nöd på oss eftersom personalen var väldigt fjäskig och behandlade oss som kungar. De serverade någon typ av te och gav oss svala ihoprullade handdukar att torka oss med.

Hotellobbyn

Tillslut var rummet redo och vi blev guidade genom hotellet till rummet. Hotellet är väldigt fräscht och ger mersmak, där skulle vi kunna bo länge.

Poolen

Bambucyklar

Öppen planlösning till badrummet

Även om hotellet var fint skulle vi inte hänga där helatiden. Vi gick ner till floden där det finns några cacher. Vid Riverfront Bench satte vi oss, även om vi inte behövde vila. Som geocachare gör man ibland saker för att inte väcka uppmärksamhet när burken plockas fram.

Tempel

Strandpromenaden

Nej vi längtar inte hem

Wat Ounalom

Bosse signerar loggen

Utanför Nordkoreanska ambassaden satt en informationstavla där de visade upp sina raketuppskjutningar. Kändes lite makabert.

Phnom Penh

Övergångsställen var inte fredat område för gående. Bilar och skotrar körde hej vilt och även om vi hade grön gubbe kom det fordon farande som körde mot rött.

I Phnom Penh kan man inte gå på trottoarerna

Ofta fick vi gå på vägen eftersom trottoaren var full med andra saker

Trots värmen och att vi allt som oftast blev erbjudna tuk tuk valde vi att vandra mellan cacherna.

Team Work in BKK var placerad i en trädgård vid en pub. Där behövde vi vatten för att komma åt burken och det hjälpte personalen oss med.

Personalen hällde upp en bunke med vatten till oss

Vi fick hjälp med att tejpa hålen i röret

Sen var det bara att fylla på

Upp kom burken

När burken flutit upp och loggen var signerad slog vi oss ner i Craft Brewhouse baren. Vid ett bord bredvid baren satt en kille som visade sig vara ägaren erich2222 som var både geocachare och ölbryggare. Bryggeriet låg på annan plats, men i puben serverade han sin egen öl. Kul att han använde corneliusfat, precis samma som vi hembryggare använder. På sidan om baren fanns en kyl med tappkran där en gästbryggare serverade sin öl. Vi tog ett smakprov av flera öl som hade bra kvalitet förutom stouten som inte var något vidare.

Prov från gästbryggarens öl

Vi vandrade vidare till (Russian) Market Mystery. Där var det full aktivitet och många som trängdes på marknaden. För att lösa mysten skulle man svara på några frågor. Medan vi samlade in svaren sökte vi skugga så gott det gick. Pust, det var riktigt varmt.

Ryska marknaden

Leena inne i Ryska marknaden

Den långa vandringen plus solen som gassade gjorde att vi behövde svalka oss. Då passade det bra att cachen Gelato var placerad utanför glassbaren med samma namn. En vakt ställde sig bakom oss då vi letade efter cachen. Först hittade vi inte burken. När vakten vände sig om gjorde vi ett nytt försök och då fick Bosse tag i den. Sen belönades vi med glass inne i den svala glassbaren.

BandLEngstrom åker tuk tuk

Värmen hade gjort sitt och vi kände oss trötta. Därför valde vi att ta en tuk tuk tillbaka till hotellet där vi sen slappade vid poolen.

Leena slappar vid poolen

En varsin svalkande drink på hotellets sky bar

Utsikt mot det kungliga palatset från sky baren

Poolen by night

När det blev svalare på kvällen gick vi ut på en promenad för att hitta någonstans att äta. Det fanns ingen plan utan vi strosade bara omkring.

Det var fler som promenerade

Norodom Sihanouk

I ett gathörn uppenbarade sig restaurangen Uy kuyteav.

Uy kuyteav

Det såg fräscht ut och de hade en spännande meny. Det slutade med att vi valde 3 olika kambodjanska rätter att dela på. Allt smakade fantastiskt gott och vi fick mycket bra service. Vår servitör var en ung kille som bara studerat engelska i 3 månader, men kunde ändå föra ett samtal med oss. Och eftersom han ville träna på språket passade vi på att fråga honom om hur det är i Kambodja. Han fick träna på sin engelska och vi lärde oss en hel del om Kambodja.

Tillbaka till hotellet åkte vi tuk tuk