Bisjkek, Kirgizistan

Det var -16 grader när vi lämnade hotellet klockan 05:15, men det skulle snart bli varmare. Hotellets chaufför körde oss till flygplatsen och en timme senare lyfte vi från Astanas flygplats.

Dagens flygning var inte lång. En och en halv timme senare landade vi i Almaty i södra Kazakstan. På flygplatsen möttes vi av vår guide och chaufför. Chauffören pratade bara ryska men guiden var duktig på engelska så det var enkelt att kommunicera.

På väg ut ur Almaty berättade guiden om sevärdheter och historiska platser. Dagens mål var att göra en dagstur till Kirgizistans huvudstad Bisjkek. Temperaturen steg snabbt och visade +27 grader. Viss skillnad mot Almatys -16 grader. Vi körde längsmed en bergskedja med snötäckta berg som var över 4000 meter höga.

För de som funderar på att göra en road trip i Kazakstan kan det bli ett billigt äventyr. Bensinen kostar endast 5 kronor litern. Guiden frågade om vi ville stanna och provsmaka fermenterad komjölk. Först var vi lite tveksamma, men vad sjutton, klart vi skulle testa. Chauffören stannade vid vägkanten där en tant hade dukat upp ett bord där hon sålde mjölken som innehöll vete. Mjölken var opastöriserad och hade en sträv smak. Det smakade inte illa men inget vi tänkte dricka större mängder av.

Det tog över tre timmar innan vi närmade oss Kirgizistanska gränsen. Guiden berättade att gränskontrollanterna brukade ställa många och jobbiga frågor om man gick fram och tillbaka över gränsen samma dag eftersom det är vanligt med narkotikasmuggling. Han tyckte därför att vi skulle säga till gränskontrollanterna att vi passerade gräsen för att utöka vårt uppehållstillstånd eller att vi skulle besöka universitetet. Nja, att ljuga kändes inte som en bra idé, det kunde göra saken värre. Vi tänkte hålla oss till sanningen, vi hade inget att dölja.

Vid gränsen fick vi kliva ur bilen och gå genom säkerhetskontrollen. Det var inga konstigheter att passera gränsen och vi fick inga konstiga frågor om varför vi skulle till Kirgizistan.

Det första vi gjorde när vi kom in i Bisjkek var att äta lunch. Guiden kände till en bra restaurang och vi sa att vi skulle bjuda på lunchen. Det blev ingen svindlande summa. Lunch för alla fem kostade totalt 170 kronor.

Meningen med dagens utflykt var att se och upptäcka saker, men framför allt att logga cacher i ett nytt land. Lenin Statue Bishkek blev den första loggade cachen i Kirgizistan och det var BandLEngstroms 63:e och T@bibitos 81:a loggade geocachingland.

I Bishkek finns endast tre cacher och vi tänkte logga alla. De två andra ligger nära varandra i en park så chauffören släppte av oss så vi fick en kortare promenad. Turkey Cache var förstörd och innehöll endast en pappersremsa i ett ihåligt träd. Vi hade en burk med oss som vi lade loggremsan i så den bättre står emot regn.

Guiden visade intresse för geocaching och han hjälpte till att leta efter Bob. T@bibito hittade cachen men plockade inte fram den utan bad guiden leta. Guiden såg glad ut när han hittade burken och tyckte nog det var kul att leta cacher.

När alla cacher var loggade satte vi oss i bilen och körde tillbaka till gränskontrollen. Det kunde bli jobbigare att passera in i Kazakstan eftersom det nu syntes på stämplarna att vi bara varit ute ur landet några timmar. Men vi klarade oss bra även denna gång. Kontrollanten pratade ingen engelska och ställde inga frågor. Tittade bara surt på oss och stämplade sedan passet och lät oss passera.

När vi kom tillbaka till hotellet beställde vi in en sen middag. Vi var helt ensamma i restaurangen och hade serveringspersonalens fulla uppmärksamhet. Vi ville prova det lokala Kazakstanska vinet. Eftersom det fanns både vitt och rött som inte gick att beställa glas av tog vi en flaska av vardera. Kyparen blev först frågande men förstod sedan. Vinerna smakade helt okej.