Från regn o rusk till sol o blå himmel

Temperaturen växlar snabbt i Almaty. Igår hade vi +27 grader men idag var det endast +4 och regn. Som tur var kunde vi låna paraplyer från hotellet. I hotell lobbyn var det full aktivitet med ett filmteam som höll på att rigga kameror. Vi hade bokat en taxi och ställde oss på utsidan och väntade. Då kom några från filmteamet och pratade med oss. De var nyfikna på var vi kom ifrån. De berättade att de skulle spela in en musikvideo med en känd Kazakstansk sångerska.

Med taxi åkte vi till den cache som låg längst bort av de fyra vi tänkt logga. Terrainkur – Start var en lurig en och vi kunde till en början inte hitta den. Enligt beskrivningen var det en lågterrängare men efter att läst loggarna misstänkte vi att så inte var fallet. Bosse klättrade över staketet och ner på en ramp där det antagligen ibland forsar vatten. Nu fanns inget vatten där men det var halt och smutsigt. Burken tittade fram ur ett hål och kunde till slut loggas.

På väg till den virtuella Abai Statue Cache såg vi två trådbussar som hade trasslat till det i en korsning. En av chaufförerna hade klättrat upp på bussens tak och försökte lösa problemet.

Academy of Sciences var en riktig luring. Vi letade frenetiskt utan att hitta burken. Cacharen innan oss hade loggat DNF och vi var på väg att göra detsamma. Men då hivar sig Leena på magen över räcket och stoppar in handen i ett hål och får tag i en liten burk.

Vi passerade Theater of Almaty på väg tillbaka till hotellet där vi hämtade vårat bagage. Sen åkte vi till flygplatsen och när vi kom dit började det snöa.

Ett par timmar senare kom vi tillbaka till ett soligt Astana.

Taxin från flygplatsen hade ingen växel på den lilla sedel vi försökte betal med. Konstigt att det ska vara så svårt att få tillbaka växel. Vi försökte växla på hotellet men de hade inga kontanter. Taxikillen gick till en affär och växlade men ändå fick vi inte tillbaka allt. Det här var med en riktig taxi och det var första gången vi åkte med en sådan.

Att åka taxi i Kazakstan är ett kapitel för sig. Det verkar vara i undantagsfall man bokar en vanlig taxi. Alla gånger vi bad om taxi så var det den ryska motsvarigheten till Uber som användes. Vi lärde oss också att det inte alls är konstigt att ställa sig vid vägkanten och vänta till en privatbil stannar. Sen förhandlar man om priset och blir skjutsad. Fungerade bra och kändes inte otryckt.

Det fanns ett mål kvar, att logga multin Otany – Homeland (Astana’s first cache) som vi hoppade över första dagen. Den var några kilometer bort och dit tänkte vi åka taxi. En privatbil stannade till och vi förhandlade om priset. Det verkade som 1000 tenge var standard och det motsvarar 25 kronor så vi blev inte ruinerade.

Vistelsen i Astana avslutades med att vi gjorde ett kort besök i köpcentret som ser ut som ett tält. Sen gick vi till en fräsch restaurang som låg en bit bort. Där blev vi serverade mycket god lokal mat.

Nöjda med långhelgen återvände vi till hotellet för att försöka få någon timmes sömn. För att hinna med flyget hem var vi tvungna att kliva upp 02:15!