Extremt aprilväder Colorado

Gårdagens varma väder var bokstavligen som bortblåst. Svalare vindar hade dragit in över Boulder och det var bara några få plusgrader.

På hotellet serverades ingen frukost så vi körde till en så kallad diner. Vi älskar att äta frukost på sådana klassiska restauranger och bäst är de som har galon säten. Man lämnar aldrig ett sådant frukostställe hungrig och bäst av allt är att de oftast har bra kaffe. Kaffe är ett måste för en bra start på dagen och då ska det inte vara blaskigt kaffe som är så vanligt i USA. På parkeringen utanför restaurangen fanns en tradd, så JPS: Clean your Cache loggades innan vi körde vidare.

Ett av dagens mål var att logga en webcam. Ungefär en mil in i Wyoming vid flygplatsen, finns Cheyenne Webcam Virtual Cache och den är riktad mot parkeringen utanför flygplatsen. Det var enkelt att ta sig dit, men inte lika enkelt att fångas på bild. Vädret hade försämrats, det blåste och regnade på tvären. Bosse ställde sig utanför bilen och hoppades fastna på bild. Han fick stå i blåst och regn i flera minuter innan Leena inifrån bilen ropade att det var klart. För säkerhets skull fotade vi en egen bild också som extra tydligt bevis på att vi varit där.

Vi körde tillbaka in i Colorado i riktning mot Denver. Bosse som satt och pillade på GPS:en fick se att vi närmade oss en challenge som vi uppfyllde och det var till råga på allt en 5/5:a som inte krävde klättring. Perfekt, den ska vi ha. På kartan såg det enkelt ut att köra till Quadruple Your Fizzy Fun! A Challenge, men det visade sig vara en myst bara att ta sig dit. Vi provade flera infartsvägar men alla hade skyltar om att det var privata vägar. Vi ville inte köra in på de vägarna för i USA kan man bli skjuten om man överträder privat område. Till slut valde vi att parkera på den väg som tog oss närmast cachen och sedan gå de sista 600 metrarna.

Det var dags att byta riktning och köra på väg 70 som tog oss öster ut. Planen var att åka till Kansas, men vi kom inte så långt eftersom en polisbil blockerade nerfarten till motorvägen. Köerna var långa och det stod helt stilla. Istället fick vi ta en lång omväg på mindre vägar.

Tack vare det ofrivilliga vägvalet kunde vi logga animjason’s D/T Challenge, ytterligare en enkel 5/5:a.

Vi gjorde ett kort stopp vid Douglas #12 Hungate där det på slutet av 1800-talet skedde ett par indianöverfall och flera nybyggare mördades. Det fanns en minnessten rest på platsen och en informationstavla som berättade om historien.

Det blev kallare och kallare och temperaturen var nu under nollan. Vindarna tilltog och det yrde snö över vägbanan och bitvis var det väldigt dålig sikt. Trots att Jeepen krängde till i kastvindarna kändes den stabil, men vi fick ändå ta det lugnt eftersom den bara hade sommardäck.

Vi kom senare till en påfart där vi kunde köra ner på motorvägen. En långtradare hade vält och låg på sidan om vägen och strax efter var motorvägen avstängd. Vi blev tvungna att svänga av till Limon där det kryllade av uppställde långtradare och personbilar.

Alla vägar från Limon var avstängda så vi liksom alla andra var tvungna att hitta någonstans att övernatta. Limon ligger mitt ute i ingenstans och är ett litet samhälle med ett par tusen invånare. Det finns ett 10-tal motell och på det första var det fullbelagt. Vi var inte de enda som tvingades övernatta i Limon. Tänk om det är fullt överallt och vi måste övernatta i bilen! Men vi hade tur, på nästa motell hade de ett par rum kvar.

På kvällen fick vi jobba hårt mot vinden för att ta oss till restaurangen som låg ett par stenkast bort. Väl i restaurangen kändes det bra igen. Där var en del folk men ändå inte fullt så vi fick ett bord och blev serverade en god middag. Sen var det bara att bita ihop och brottas mot vinden för att komma tillbaka till hotellet. Nu höll vi tummarna att vädret skulle bli bättre så vi kunde åka vidare nästa dag.