Världens äldsta aktiva geocache

När vi åt frukost hörde vi långtradare starta och såg ett par rulla iväg. Hade de öppnat vägarna? Några till långtradare rullade förbi så det kändes hoppfullt. En dam från hotellet kom in i restaurangen och berättade att vägarna åter var öppnade. Härligt då kunde vi komma vidare.

Vädret var fortfarande dåligt. Det blåste rejält även om vindarna inte var lika starka som dagen innan. Viss blå himmel kunde vi se där vi åkte men längre fram såg vi svarta moln.

Vindarna höll i sig men i övrigt skiftade vädret snabbt från disigt med begränsad sikt till solsken till disigt igen. Många bilar och långtradare stod i dikena och bitvis såg det ut som plockepinn.

När vi rullade in i Kansas hade vi tunnelseende mot Mingo. Det är världens äldsta aktiva geocache, en rolig och speciell loggning för oss.

Vädret blev bättre och bättre men det blåste fortfarande kraftigt. Bosse som sprang ut och loggade någon burk här och där försökte ta skydd så gott det gick.

Den virtuella cachen Coloklakan har ett konstigt namn, men om man vet att den finns på gränsen till de tre staterna Colorado, Oklahoma och Kansas så är namnet inte så konstigt. Om man kan så måste vi prova, att vara i alla tre stater samtidigt.

Med tanke på den förra virtuella cachen kan säkert någon räkna ut vad Texhomex betyder. Helt riktigt, vi befann oss nu på gränsen mellan Texas, Oklahoma och New Mexico.

Nästa dag var vädret mycket bättre och värmen hade kommit tillbaka. Vi lämnade New Mexico och återvände in i Colorado där vi besökte Cheyenne Mountain Zoo. I djurparken var det bara ett av djuren som intresserade oss och det var girafferna. Leena betalade inträde och gick in medan Bosse väntade på en bänk utanför. Hos girafferna stod Leena i flera minuter och beundrade de ståtliga djuren. Men mer än 10 minuter blev det inte, för då hade hon fastnat på bild när Giraffe Cam tog ett foto.

Via den virtuella cachen VETERANS CACHE tog vi oss vidare till ett mer bergigt landskap.

Vi hade läst att i Cañon City skulle det finnas världens högsta bro. Bilen lämnade vi på parkeringen och tittade sedan ut över bergskanten. Där såg vi den ståtliga Royal Gorge Bridge. Bron byggdes 1929 och det är 300 meter till Arkansasfloden som flyter under den.

Senare fick vi veta av vw bus att bron inte längre är världens högsta. Royal George Bridge hade rekordet fram till 2001, så viss information behöver nog amerikanerna uppdatera. I en broschyr vi fick i parken står det i alla fall rätt uppgifter. Numera finns det broar som är över 500 meter över marken och enligt den här sidan så är kineser ena hejare på att bygga höga broar. Hur som helt var det en mäktig upplevelse att gå på bron över ravinen. På andra sidan tog vi linbanan tillbaka.

Tillbaka i bilen och vi började köra mot Denver. På vägen fanns det mängder av challengar och vi unnade oss att logga elva av dem. Även en del virtuella cacher som fanns nära vägen loggades.

I Castle Rock tänkte vi logga Douglas #13 Cantril och det skulle bli dagens sista virtuella. Men det visade sig ta längre tid än väntat rots att vi bara hade några hundra meter att köra. Precis när vi kom fram till järnvägsövergången gick bommarna ner. Vi såg tåget komma och det var dubbla lok som drog vagnarna. Första vagnen passerade, andra, tredje…

120 vagnar och fyra lok senare kunde vi äntligen passera.

I Denver tog vi in på ett hotell nära flygplatsen. Nästa dag skulle vi flyga…. Hem? Näää, vi skulle flyga vidare mot nya intressanta platser.

Categories: Geocaching | 1 kommentar

Inläggsnavigering

One thought on “Världens äldsta aktiva geocache