Lång vandring i Timrå

2011 påbörjade Leena sin utbildning till coach hos Lars-Eric Uneståhl. Den första delen i utbildningen hölls i Rayong i Thailand. När Leena var på kurs var Bosse ute och cachade. Om det och vår allra första FTF kan man läsa om här. Leena blev klar med utbildningen för några år sedan. Hon jobbar inte som coach men försöker ändå att hålla sig uppdaterad. Det var därför vi i helgen åkte till Sundsvall, Bosse för att geocacha och Leena för att delta på ett seminarium utanför Östersund.

Normalt hyr vi bil på Hertz men de har blivit dyra så vi provade istället att hyra hos Sixt. Vi kan säga att de inte imponerade på oss. Att boka bilen gick smidigt. Leena åkte till Vasagatan för att hämta bilen, men då fanns den inte där utan vi skulle få en annan, i vår bedömning en sämre bil. Leena stod på sig och vi fick istället en större bil. Alla papper var klara och skulle bara signeras, men först skulle bilen färdigställas vilket kunde ta en halvtimme. Leena föreslog att hon kunde komma tillbaka senare vilket passade bra. När hon återvände var bilen uthyrd och vi skulle få ytterligare en annan bil. Det tog väldigt lång tid eftersom nu var inte papprena färdiga. Hur som helst fick vi tillslut den bil vi bokat, en BMW 320 GT. Leena åkte hem och hämtade Bosse och sen var vi på väg. Men vad fasiken, tanken var tom! Bosse försökte ringa Sixt supporten men fick inget svar. Då körde vi tillbaka till Vasagatan och påpekade problemet. Vi blev erbjudna att byta bil eller tanka själva och bli ersatta senare. Vi insåg att byta bil skulle ta väldigt lång tid så vi valde att tanka bilen. Mycket strul, men nu var vi äntligen på väg. Det som i alla fall var bra var att vi fick en helt ny bil som aldrig tidigare varit uthyrd.

Vi bodde på Scandic i centrala Sundsvall, men så mycket cachande inne i Sundsvall skulle det inte bli den här gången. Leena skjutsade Bosse till den Sunfleet bil han skulle ha under dagen. Sen körde Leena till seminariet i Ytterturingen och Bosse körde till Timrå.

Bosse hade som mål att logga två trailar i Timrå. Den första ligger vid Lappstegeberget och heter LSB. Det gick bra att parkera vid LSB #1. Där skulle dagens första burk loggas men det blev en nitlott. På den uppenbara platsen fanns ingen burk så det blev en DNF.

Den här micron var inte loggbar

Trailen består av 32 cacher som följer en vandringsled. Den leden syntes bara bitvis i gps kartan så Bosse slog på spårfunktionen och uppdaterade senare OpensStreetMap.

Mestadels var det bra leder så vandringen var relativt enkel. Efter att vandrat några kilometer uppenbarade sig en myr och den skulle passeras för att komma till leden på andra sidan. Då kändes att det här var en mycket bra månad och kanske framförallt ett bra år att logga denna trail. Det var nämligen torrt i markerna, även vid myren som antagligen annars är väldigt våt. Men efter den torra sommar vi haft gick det att komma över utan att varken skor eller strumpor blev blöta.

Vid LSB #26 gick en annan stig rakt in till höger. Där fanns ytterligare två LSB burkar som loggades.

Ett par hundra meter längre fram ligger toppen på Lappstegeberget och där finns en kaffestuga. Den var stängd men det gjorde ingenting för termosen låg nedpackad i ryggsäcken.

Vandringen fortsatte till landsvägen vid Rolandsbacke. Leden fortsatte till höger men Bosse valde att gå 3-400 meter åt vänster för att ta en titt på ”Jätte-stenen”. Sen bar det av tillbaka in i skogen igen.

Bosse kom tillbaka till bilen och kände sig nöjd med att alla burkar hittats förutom ett par stycken som antagligen var borta. Bilen förflyttades till Djupängen där det fanns en perfekt parkering.

Nästa trail att ge sig på var Lilla Promenaden med 17 cacher. Trailen följer en snöskoterled, men så här års syntes inga snöskotrar till. De första fyra burkarna låg söder om landsvägen och de fick först besök av BandLEngstrom.

Söder om landsvägen finns även den gamla Fiskestugan. Där hade naturen tagit över och det växte träd och buskar lite över allt. Tittade man ordentligt syntes flera byggnader bland växtligheten förutom fiskestugan. Tyvärr fanns det alldeles för många platser att leta på och utan någon hint var det svårt att hitta burken. Det fick bli en DNF loggning.

Ute på snöskoterleden igen fortsatte vandringen tillbaka mot landsvägen för att där fortsätta burkjakten på den norra sidan.

Här var vandringen inte lika enkel som på den förra trailen. Det gick bara uppför och terrängen var ojämnare.

Av de 17 cacherna loggades 3 DNF:er. En av burkarna hade antagligen omkommit i ett skottdrama.

Totalt blev det 25 km vandring. Tillbaka i bilen fick fötterna vila och istället för mer vandrande jagades burkar som var nära vägar.

Vid Bergeforsen hittades en liten burk vid namn Axel I. När Bosse försökte få fram loggremsan tutade en bil och en kille vinkade glatt. Kan det varit CO som körde förbi?

En klurig burk som loggades var Golvad. Där tog det en stund innan burken lokaliserades. Letade högt, lågt, kröp och nästan klättrade. De som tittar på filmen från övervakningskameran som satt där måste fått sig ett gott skratt. Burken var av en variant vi loggat tidigare men det tog ändå en stund innan slanten ramlade ner. Vi har ju loggat ganska många olika varianter.

Leena var på väg tillbaka till Sundsvall så det var dags att runda av dagen i Timrå. På en rastplats loggades även R2-D2 – TB Hotell Sundsvall innan färden fortsatte till Sundsvall. En snygg cache som fick en favoritpoäng.

Leena hade stegen i sin bil så vi möttes vid McDonalds för att logga Super Size Me innan vi återvände till hotellet.

Förutom problemet med hyrbilsfirman kan man säga att Restaurang APA var helgens andra katastrof. En restaurang som på ytan ser bra ut med ett stort ölutbud, vilket vi gillar. När vi kom in sa de att det var fullbokat trots att stället bara var halvfullt. Vi var välkomna att försöka hitta en plats på uteserveringen. Vi slog oss ner hos ett annat par och delade bord med dem. När vi skulle botanisera i deras stora ölutbud kom käftsmällen. Ölkylen var trasig så de hade bara varm öl. Men på tapp och i en mindre kyl fanns några andra sorter att välja på som var kalla.
Vi beställde varsin hamburgare och den var riktigt bra. Problemet var bara att för-ölen vi beställde innan maten var slut och ingen personal syntes till så vi kunde beställa mer dricka. Det blev till att äta mat utan dryck. Bosse tröttnade och gick in och beställde i baren. Vi som tänkte ha en helkväll tröttnade helt på det här stället. När vi gick därifrån var det fortfarande halvtomt där inne.
En sådan här restaurang med så pass dålig service hade inte blivit långlivad i Stockholm.

Vi hade i alla fall fåt mat i magen så vi orkade med en liten cachingrunda.

Några traddar loggades då vi gick förbi Kulturskolan vidare mot Västra Station där vi skulle ge oss på en multi. Först var vi ganska förvirrade för vid startkoordinaten hittade vi inget av det som eftersöktes. När vi istället förflyttade oss 17 meter åt sidan så stämde det bättre och vi hittade några av de saker som skulle räknas. Men den långa skylten som skulle finnas på platsen hittade vi inte. Kanske är den utbytt till en annan skylt? Vi gissade att det istället gällde en fyrkantig skylt och räknade fram en koordinat. Det visade sig vara rätt.

Trots att det var en sval kväll var det ändå skönt att i lagom takt gå runt på stan och leta burkar. Det blev inte många loggningar på kvällen eftersom vi redan hittat många cacher i centrala Sundsvall.