Isle of Man

Vi föredra att jobba under sommaren och resa till varmare länder till hösten/vintern. På så sätt känns det som att sommaren förlängs och den mörka årstiden blir kortare. Så har vi gjort även i år, men den här resan skulle bli av det blötare slaget i dubbel bemärkelse. Vi återkommer till det i kommande inlägg.

Det var som sagt dags för välbehövlig semester och vi stod åter igen på Arlanda. Den här gången klev vi inte ombord på SAS som vi brukar göra utan Norwegian. Det skulle visa sig vara ett stort misstag. Det kändes som vi behandlades som boskapsdjur på ett fraktflyg. Sätena var extremt trånga. För att muntra upp oss beställde vi kaffe som naturligtvis inte ingick utan det skulle vi betala extra för. Att kalla det kaffe är en överdrift, det var dyrt näskaffe som inte alls var gott. Det här var verkligen en lågprisflygning.
I London bytte vi till EasyJet och fruktade det värsta. Men se där, vilken vinstlott det blev. Ett riktigt bra flyg med gott om benutrymme och så hade de riktigt kaffe, och Punk IPA från Brewdog.

Det var sen kväll plus att det regnade när vi kom fram till Isle of Man, så vi stannade på hotellet.

Nästa dag var mulen men inget regn. Efter en stadig frukost gjorde vi oss iordning och gav oss ut tidigt för att hinna se Douglas som staden heter där vi bodde.

Det finns många fina hus vid strandpromenaden och där skulle även första delsteget på en multi finnas. Men hur vi än letade kunde vi inte hitta något som antydde på ett delsteg, så vi kunde inte komma vidare. Isle of Mans första loggning blev en DNF.

Vi fortsatte till en parkeringsplats där vi loggade A to Z of the Isle of Man: ”I”, vår första cache på Isle of Man och samtidigt vårat 64:e loggade geocachingland.

I centrumdelen av Douglas kunde vi inte låta bli att logga den virtuella cachen NOW I AM ON MY OWN. Det är konstigt men i Storbritannien och i Tyskland är det ganska vanligt att virtuella cacher inte är på den publicerade koordinaten utan en bit därifrån. Så var det även med den här, men vi hittade enkelt till rätt plats.

Vi hade begränsad tid på oss så cachernas placering bestämde hur vi skulle gå och vad vi fick se. Det var relativt lite folk i rörelse på stadens gator. Säkert är det livligare under sommarmånaderna och framförallt i början av juni då TT Racet körs. Det är en välkänd motorcykeltävling som körs på vanliga gator. Några snabba motorcyklar syntes inte till, allt var lugnt och stillsamt.

På eftermiddagen var det dags att åka vidare. En trevlig taxichaufför körde oss till flygplatsen. Han valde den mindre och krokiga vägen samtidigt som han berättade om Isle of Man. Vi fick bland annat veta att Manx är benämningen på en person som bor på Isle of Man, att Poker Star har sin dataavdelning här, och skillnaden mellan Great Britain och United Kingdom. Isle of Man är med i Great Britain men inte i United Kingdom.

Det sista vi gjorde innan vi lämnade ön vara att logga The Adventures of Mini Cooper – Ronaldsway som finns på ett övergivet parkeringsområde.

Med flyget fortsatte vi till London där vi skulle byta plan för vidare färd till nästa del av resan.