Campbeltown

Det regnade på tvären när Bosse trotsade vädrets makter och gick ut efter frukosten för att söka efter burkar.

Några hundra meter från hotellet finns Dunollie Lighthouse. Det regnade som sagt på tvären men det kändes som det regnade nerifrån också när man böjde sig ner. Varför kan inte burken bara dyka upp när det är busväder? Klart det skulle dröja extra länge innan Bosse fick syn på den lilla burken gömd i det höga gräset.

Trots allt regn och blåst gav han inte upp riktigt än, för på andra sidan gatan var det en Earth cache som lockade. Mellan vägen och Earth cachen var det en ganska hög stenmur som Bosse hoppade över. Bosse kände sig som värsta atleten när han hoppade ner på andra sidan. I själva verket såg han säkert ut som ett dyngsurt kylskåp som med nöd och näppe lyckades komma över.

Fingals Dogstone påminde om Ko Ta Pu klippan på Khao Phing Kan i Thailand, känd från James Bond filmen Mannen med den gyllene pistolen. När vi var där för några år sedan så var vädret avsevärt mycket bättre än här i Skottland.

Tillbaka vid hotellet var det dags att lasta in alla för vidare färd söderut.

Trots regn tog vi en kort bensträckare vid den gamla graven Dunchraigaig Cairn. Enligt informationsskylten begravdes 8-10 personer där för 4000 år sedan.

Till slut kom vi fram till för oss resans höjdpunkt, Springbank i Campbeltown. Solen tittade inte fram, men det slutade i alla fall att regna.

På Springbanks destilleri finns inga datorstyrda maskiner eller annan modern teknik. Här gäller gammal tradition och hårt arbete.

Vi blev väldig väl bemötta av guiden som tog oss runt på destilleriet. Leena frågade om hon fick göra en ängel på mälteriet och fick först nej till svar. Sen ändrade guiden sig och sa okej. Vad guiden visste var det första gången någon fått göra en maltängel på destilleriet. Om ungefär 10 år kan man köpa en whisky från Springbank med spår av en ängel.

På samma område ligger Glengyle destilleriet där de även gör Kilkerran. Destilleriet är modernt och inte lika slitsamt att arbeta med som på Springbank.

Som avslutning besökte vi flera olika lagerhus där vi fick prova sju olika cask, det vill säga whisky direkt från faten. Det var många fina rariteter som smakade mums.

Den tre och en halv timme långa turen avslutades med att vi besökte en av whiskyshopparna.

Nästa dag var lyckligtvis en av de bästa vädermässigt. Mulet på förmiddagen men sol på eftermiddagen. Vi skulle stanna i Campbeltown och tänkte logga en del burkar men även besöka ett destilleri. Vi tog en morgonpromenad tillsammans med Anonsoren för att först besöka Linda McCartney Memorial Garden.

Efter att varit lite kulturella gav vi oss ut på skattjakt. Vid strandpromenaden letade vi fram Tree Treasure, Campbeltown loch sea glass beach och Coconuts Ahoy!

Utanför hotellet samlades vårt lilla gäng för att tillsammans gå till Glen Scotia, det tredje destilleriet i Campbeltown. Det är precis så många som måste finnas för att Campbeltown ska få kallas en whiskyregion.

Glen Scotia höll på att bli en katastrof för på dörren stod det att destilleriet var stängt.

Vi hade förbokat att vi skulle komma men ingen var där. Robbe ringde till Glen Scotias säljansvarig i Sverige som i sin tur ringde vidare. En kvart senare kom en kille och tog hand om oss. Det visade sig vara Iain som är chef på Glen Scotia. Det blev tredje gången på resan vi lyckades öppna ett stängt destilleri.

I lagerhuset fick vi prova tre cask. Faten lagras stående och det var första gången vi såg fat lagras på det sättet.

Efter att avslutat dagens enda destilleribesök gick vi med esban och Anonsoren för att logga ett par till cacher. The CHEWB var helt uppenbart borta så där loggade vi DNF.

Black Beauty var lite klurig men fru Anonsoren fick fingrarna på den och kunde plocka fram burken.

Vi slappade en stund på hotellrummet, men det dröjde inte länge innan det började klia i cachingbenen. En kilometer från city skulle det finnas en cache till så även Witchburn Road Swap Shop fick besök av BandLEngstrom.

På resan har Bosse provat alla möjliga varianter av haggis. Hittills har han hunnit prova haggis till frukost, haggis bon bon, friterad haggis, haggis inlindad i kycklingbröst och bacon, Raviolihaggis och till kvällens förrätt blev det Nachos med haggis och ostsås.

Categories: Geocaching | 2 kommentarer

Inläggsnavigering

2 thoughts on “Campbeltown

1. Sunny Hill

Hej Leena och Bosse.
    Även Marita och jag (Sunny Hill) är också i Thailand. Idag Gyllene Triangeln. Det finns inte
    så många burkar här men tagit 2. Reser med Albatros. Intresserade vår guide som skaffade konto och tog sin första cache i Chiang Rai. Tog sin 2.a idag med oss vid White Temple. I morgon till Laos och 2 dar på Mekong. Ni är längre söderut förmodar jag. Sitter på hotellrummets balkong 15 m från Mekongfloden i vack kvällssol.Ha de!

• Hej
      Kul att höra att ni är på resa igen. Vi är inte i Thailand just nu men var där senast för ett år sedan. Laos är ett trevligt land men förfärligt dåliga vägar mellan städerna. Hoppas ni inte skumpar sönder om ni ska åka buss där. 🙂